meny
Gruppebilder av RVO-ene i overnatting og servering

Overnatting og servering – års­rapport fra regionale verne­ombud

Situasjonsbeskrivelse av overnattings- og serveringsbransjen:

Overnatting

De fleste hoteller er organisert i kjeder og de største hotellkjedene står for halvparten av alle ­overnattinger. Aksjeselskaper er den dominerende organisasjonsformen, men det finnes også mange mindre enkeltpersonforetak med under 5 ansatte. Overnattingsbransjen består, foruten de store ­hotellene, av blant annet mange små og store ­campingplasser, turisthytter og vandrerhjem.

Ved fakturering av avgift høsten 2017, ble det sendt faktura til ca. 3000 overnattings-virksomheter med næringskode 55.

Servering

Serveringsbransjen kjennetegnes ved at den består av mange små og mellomstore selvstendige ­virksomheter. Mange av virksomhetene er tilknyttet ulike kjeder, spesielt innen fast-food. Serverings­bransjen favner et bredt spekter av ulik type ­­virksomheter; restauranter, kafeer, barer, catering, kantiner, ­gatekjøkken.

Ved fakturering av avgift høsten 2017, ble det sendt faktura til ca. 12000 serverings-virksomheter med næringskode 56. Det er usikkert om alle virksom­hetene som er registrert og som mottar avgiftskrav har drift. Det reelle tallet for serveringsvirksomheter med aktivitet, anslås å være ca. 9500, basert på tidligere års tall.

Hovedvekt av serverings virksomheter befinner seg i de største tettstedene. Nesten 50 % av virksom­hetene er registrert i region Øst, det er færrest serveringsvirksomheter i region Nord og Sør.

Overnattings og serveringsbransjen er preget av unge arbeidstakere og høy turnover – spesielt i serveringsbransjen. Innen servering, kombinerer mange arbeidstakere jobb og utdanning og det er en stor grad av deltids- og midlertidig arbeid. En stor andel arbeidstakere innen overnatting og serveringsbransjen har utenlandsk bakgrunn. Innen overnatting er det færre arbeidstakere som kombinerer jobb med utdanning og mange arbeidstakere synes å ha et ­fastere ansettelsesforhold, men deler av ­bransjen og regionene er sesongbetont. Overnattings­bransjen har de siste årene hatt en positiv utvikling med økning i antall overnattinger og besøk, spesielt i Nord-Norge.

Personalsituasjonen

Gjennom hele 2017 har bemanningen for RVO innen overnatting og servering vært redusert. En har vært delvis langtidssykemelding, svangerskaps­permisjon samt ubesatt RVO-stilling i Midt Norge frem til september 2017.

Høsten 2017 ble RVO-ordningen styrket ved ­ansettelse av 4 nye RVO samt at ubesatt RVO stilling innen overnatting og servering i Midt Norge ble besatt, pr. d.d. er totalt 16 RVO innen HRR ordningen. De er fordelt i fem regioner; Nord, Midt, Vest, Sør og Øst og har sitt kontorsted i henholdsvis Tromsø, ­Trondheim, Bergen, Skien, Kristiansand og Oslo. De 4 nye RVO-ene skal jobbe i det sentrale Østlands­området, hvor nær 50 % av virksomhetene i HRR bransjen er ­registrert. Pr. d.d. er det 9 RVO som primært jobber innen servering og overnatting.

Besøksstrategi 2017 for regionale verneombud

Primæroppgaven til RVO-ene er å besøke små og mellomstore virksomheter som ikke har vernetjeneste eller eksisterende vernetjeneste som ikke fungerer etter intensjonen. Ved råd og veiledning skal RVO-ene bidra til at det opprettes vernetjeneste/velfungerende vernetjeneste hos virksomhetene de besøker.

Ved bedriftsbesøk har fokus vært på:

  • Bidra til å opprette vernetjeneste der det mangler. Bistå virksomheter med å få på plass vernetjeneste eller skriftlig avtale om annen ordning for verne­tjeneste.
  • Der vernetjeneste eksisterer, avdekke hvordan vernetjenesten fungerer i praksis.
  • Veilede og gi råd til daglig leder og verneombud om hvordan virksomheten kan styrke sitt HMS- og vernearbeid.
  • Ved behov og ved indikasjoner på farlige arbeids­betingelser, kan RVO tre inn og virke som verneombud på arbeidsplasser hvor det ikke er valgt verne­ombud.

I tillegg til bedriftsbesøk har RVO-ene brukt mye tid og ressurser på å planlegge og gjennomføre gruppeveiledning i systematisk HMS-arbeid. ­Felles gruppeveiledning er spesielt rettet mot daglig ledere, verneombud og ansatte innen servering- og over­nattingsbransjen. Totalt er det gjennomført 10 gruppeveiledninger. Det har også vært avholdt en felles gruppeveiledning for virksomheter som driver camping­plasser. Målet for gruppe-veiledningene er å gi deltakerne en god og forståelig oversikt over ­gjeldene lover og regler for bransjene. Represen­tanter fra Arbeidstilsynet har bidratt som foredragsholdere på gruppeveiledningene.

De regionale verneombudene har store regioner/­områder de skal dekke over, noe som medfører ­utstrakt reisevirksomhet. For å få til en hensikts­messig utvelgelse av virksomheter må de ­regionale verneombudene, foruten å se hen til besøks­strategien, ta hensyn til geografiske forhold, reisetid, værforhold (spesielt om vinteren), tips, samt ­vurdering av risikoforholdene i virksomhetene.

Utviklingen det siste året viser at mange virksomheter, ønsker hjelp og bistand av RVO-ene til å få på plass en velfungerende vernetjeneste og et ­systematisk HMS-arbeid. Det er gledelig og ­tilfredsstillende for RVO-ene å erfare at mange virksomheter, ved deres bistand og veiledning, får på plass en verne­tjeneste og et HMS-system som fungerer for virksomheten.

RVO-enes erfaringer med virksomheters vernetjeneste og systematiske HMS-arbeid

RVO-ene erfarer fortsatt at mange av virksomhetene de besøker har et mangelfullt og lite systematiske verne- og HMS-arbeid. Det er ofte lite kjennskap til vernetjenesten, spesielt hos små serverings­virksomheter. Ved besøk til serveringsvirksomheter med under ti ansatte, mangler svært mange av virksomhetene skriftlig avtale om annen ordning for vernetjeneste og det foreligger ingen avklaring på ansvarsfordelingen i virksomhetens HMS-­arbeid. Verneombud i små virksomheter mangler ofte opplæring og har liten kjennskap til sine oppgaver og hva vervet innebærer. Vernetjenesten fungerer bedre hos de større virksomhetene, men utfordringen er ofte at verneombudet ikke har tid til å ha en aktiv rolle i virksomhetens HMS-arbeid. Innen overnatting er det først og fremst små virksomheter, i hovedsak campingplasser, RVO-ene har besøkt. Noe av utfordringen for sesongbetonte virksomheter er å etablere vernetjeneste og gode rutiner som ivaretar virksomhetens HMS-arbeid.

Ved besøk til virksomhetene er det avdekket varierende kvalitet og mangelfull HMS-opplæring blant ledere og verneombud, ofte mangler både leder og verneombud HMS-opplæring. Mange virksomheter har kjøpt et ferdig utviklet HMS-system som ikke er tilpasset bransjen eller virksomheten. HMS-­dokumenter forblir oftest i permer og oppdateres sjeldent. Virksomheter som bruket digitale løsninger for HMS arbeidet, jobber ofte bedre systematisk med HMS og de ansatte har god tilgang til HMS systemet og får opplæring i det. Erfaring viser at mange virksomheter mangler dokumentasjon på sitt HMS-arbeid og det er generelt mangelfull kart­legging og risikovurderinger som er avdekket ved besøk. Det er få virksomheter som har et fungerende og aktivt avvikssystem.

Utviklingen det siste året viser at mange virksomheter tar kontakt med RVO-ene og ønsker hjelp og bistand til å få på plass en velfungerende verne­tjeneste og et systematisk HMS-arbeid. Det er gledelig og tilfredsstillende for RVO-ene å erfare at mange virksomheter, ved bistand og veiledning fra RVO-ene, får på plass en vernetjeneste og et HMS-system som fungerer for virksomheten.

Virksomhetens samarbeid med BHT

Det er varierende hvor godt og aktivt samarbeid virksomhetene har med sin bedriftshelsetjeneste. RVO-ene erfarer at, spesielt små og mellomstore, virksomheter ofte har liten kjennskap til avtalen og hvilke tjenester BHT skal levere. Svært få ansatte RVO har snakket med har kjennskap til virksom­hetens BHT. Mange små virksomheter i distriktene opplever at tilbydere av BHT ikke ønsker å selge tjenesten til de, da det er «mindre lukrativt» for BHT. Ved besøk informerer RVO om hva virksomheten kan bruke BHT til og at det ofte er virksomheten selv må være aktiv for å få levert den tjenesten de trenger. Der virksomheten har et aktivt og godt samarbeid med BHT, erfarer RVO at virksomheten også har et godt og systematisk HMS-system.

Gjennomførte kompetanse­utviklingstiltak

Av felles kompetanseutviklingstiltak, har det vært avholdt 4 felles samlinger for RVO-ene i 2017. ­Samlingene er et tiltak for å sikre enhetlig arbeid, erfaringsutveksling og oppdatering av kompe­tanse. Gjennom samlingene har det vært et fokus på hvordan RVO rollen kan tydeliggjøres og videre­utvikles slik at RVO-ene jobber mer enhetlig. Visjon og målsetting for RVO ordningen, virksomhetsplan og handlings­plan 2018 samt digitalisering, er temaer som det har blitt jobbet mye med og diskutert i grupper og fellesskap. I september ble det for første gang avholdt samarbeidsmøte mellom RVO og ­inspektører, tilsynsledere og jurister i Arbeids­tilsynet, innen bransjene renhold, overnatting og ­servering. Tilbakemeldinger fra deltakerne var at samarbeidsmøte er, faglig og sosial nyttig og en viktig arena for RVO og AT for å styrke ­samarbeidet. I tillegg har RVO-ene innen overnatting og ­servering avholdt 3 interne bransjedager der målet er å ­opp­datere RVO-enes fagkunnskap innen over­nattings- og serveringsbransjen. Flere RVO har ­deltatt på kurs i regi av Arbeidslivets kompetansesenter for rus- og avhengighetsproblematikk (AKAN).

I forbindelse med nyansettelse av, til sammen 5 RVO, har det vært avholdt 2 opplærings-samlinger for de nye RVO-ene. Det er også etablert en fadderordning, der RVO som har vært ansatt siden oppstart av ­ordningen, har bidratt med bl.a. praktiske opplæring der nye RVO har vært med på virksomhetsbesøk.

Utadrettet informasjon (deltagelse på messer, konferanser, skoler, kurs, foredragsholder, etc.)

RVO-ene innen overnatting og servering har i 2017 avholdt 10 gruppeveiledninger på forskjellige steder i landet. Gruppeveiledningen har vært rettet mot ­daglig ledere, verneombud og ansatte innen ­servering- og overnattingsbransjen. Det har også vært avholdt felles gruppeveiledning for virksom­heter som driver campingplasser. RVO har også vært tilstede og holdt innlegg på opplæringsuka på Hovden, deltatt med egen stand på camping­konferansen på Lillehammer, foredrag og veiledning for fagbrevkandidater, deltatt på personalmøter og andre interne møter hos virksomheter.

Samarbeid med andre

Den nærmeste samarbeidspartneren til RVO-ene er Arbeidstilsynet. I tråd med RVO-enes forskrifts­bestemmelse og besøksstrategi, skal RVO-ene tipse Arbeidstilsynet dersom virksomheten ikke opp­retter vernetjeneste eller AMU, etter at RVO har gjort ­virksomheten oppmerksom på denne plikten og det er forsøkt å bistå virksomheten med ­opprettelse av vernetjeneste. RVO-ene tipser også i saker som ­faller utenfor RVO-enes mandat, spesielt saker de ­kommer over som hører inn under sosial dumping eller arbeidslivskriminalitet. Øvrige samarbeids­partnere er Fellesforbundet, AKAN og Bedriftshelsetjenesten. RVO-ene samarbeider også med ­kommunene ­vedrørende serverings-/skjenke­bevillinger.

Funn og resultater servering

RegionØstSørVestMidtNordTotal sum
Totalt besøk og kontakt med virksomheter1381611117160541

 

Funn ved besøk

RegionØstSørVestMidtNordTotal sum
Virksomhet uten verne­ombud (over 10 ansatte)25777551
Verne­ombud uten HMS-opplæring1081111343
Virksomhet som mangler ­skriftlig avtale om annen ­ordning for verne­tjenesten ­(under 10 ansatte)406837269180
Leder mangler HMS-opplæring2941181412114

Kommentar

43 % av virksomhetene har ikke verneombud eller mangler skriftlig avtale om annen vernetjeneste ordning. Videre så mangler 21 % av ledere HMS-opplæring og 8 % av verneombudene mangler HMS-opplæring.

Det er besøkt 114 virksomheter som har mellom 2–9 ansatte. Av disse manglet 96 virksomheter skriftlig ­avtale om annen ordning som skal ivareta vernetjenesten, det vil si at andelen av virksomheter med mellom 2–9 ansatte som ikke har en vernetjeneste, er ca. 85 %.

De punktene som RVO veileder i og påpeker flest mangler er:

  • Virksomheten mangler skriftlig avtale om annen vernetjeneste ordning (under 10 ansatte)
  • Manglende HMS-opplæring av ansatte. 149 av 393 besøkte virksomheter har ikke god nok HMS opplæring av sine ansatte.
  • Veilede virksomheten med å lage en risikoanalyse som er tilpasset virksomheten
  • Veilede virksomheten med HMS-kartlegging og/eller vernerunde
  • Veiledning i registrering av avvik og uønskede hendelser

Funn og resultater overnatting

RegionØstSørVestMidtNordTotal sum
Totalt besøk og kontakt med virksomheter2726202019112

 

Funn ved besøk

RegionØstSørVestMidtNordTotal sum
Virksomhet uten verne­ombud (over 10 ansatte)113005
Verne­ombud uten HMS-opplæring3866225
Virksomhet som mangler ­skriftlig avtale om annen ­ordning for verne­tjenesten ­(under 10 ansatte)412209
Leder mangler HMS-opplæring000011

Kommentar

35 % av virksomhetene har ikke verneombud eller mangler skriftlig avtale om annen vernetjeneste ordning eller leder og verneombud mangler HMS opplæring.

De punktene som RVO veileder i og påpeker flest mangler er:

  • Virksomheten mangler skriftlig avtale om en annen ordning (under 10 ansatte)
  • Veilede virksomheten med å lage en risikoanalyse som er tilpasset virksomheten
  • Veilede virksomheten med HMS-kartlegging og/eller vernerunde
  • Veilede i HMS-rutiner tilpasset virksomheten
  • Veilede i registrering av avvik og uønskede hendelser